Anime i manga en català

Moderadors: Guiru, Maki

 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

instal·lar linux sense formatejar?

dv. 21 set. 2007, 18:09

El disc dur principal, on tinc instal•lat el Windows, és de 80 GB i el segon disc és de 300GB, on tinc totes les descarregues.

El cas es que vull instal•lar-me Linux al HD gran, però clar, tinc por de que tots els arxius sem borrin … la pregunta és:
-Hi ha alguna manera d’instal•lar-lo sense que s’hagi de formatejar? Pot ser k sigui per particions??

Pos simplement això. Vull instalar l’ubuntu però sense borrar les dades i crec que es fa per particions però no en sé. Espero resposta! ^^
Gràcies!
 
Avatar de l’usuari
Aynodok
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2254
Membre des de: dv. 03 feb. 2006, 00:08
Ubicació: Perdut enmig de l'oblit

dv. 21 set. 2007, 19:03

Doncs tal com dius fas una partició al disc gran i ja està.
A mi l'ubuntu em va donar uns quants problemes amb les particions, al final ho vaig solucionar deixant una partició buida, sense cap format, i a l'instal·lador indicar-li que faci servir l'espai contigu més gran buit, ja s'encarrega ell sol de fer-te la partició de swap i donar-li format a les particions.

De totes maneres en mad segur que t'ho explica molt millor : P
 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

dv. 21 set. 2007, 19:20

Gràcies ayu, però com faig la partició? no n'he fet mai desde windows... sempre l'he fet desde l'instalador de windows (kuan ja he formatejat).
Tot i així, esperaré resposta del mad. .P
 
Avatar de l’usuari
Aynodok
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2254
Membre des de: dv. 03 feb. 2006, 00:08
Ubicació: Perdut enmig de l'oblit

dv. 21 set. 2007, 20:10

Doncs jo ho faig amb el partition magic.
Agafes el disc dur que vols posarhi la partició i poses "redimensionar" i poses la nova mida que vols que tingui la partició actual. La resta et quedarà com a espai particionat en blanc.
 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

dv. 21 set. 2007, 21:13

Amb això sobre entenc k s'esborra el que es tenia al disc dur, m'equivoco?
 
Avatar de l’usuari
Aynodok
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2254
Membre des de: dv. 03 feb. 2006, 00:08
Ubicació: Perdut enmig de l'oblit

dv. 21 set. 2007, 21:34

No, no esborres res del disc.
El que fas és:
Suposem que el disc és de 300. Suposem també que tens 100 més ocupades. Si mires com està el disc, et diu que tens 200 lliures.
Ara suposem que vols dedicar altres 100 al linux. Redimensiones el disc a 200. Un cop fet, si mires com està el disc, et dirà que tens 100 lliures només, i tindràs un espai sense format de les 100 restants.

Això sí, si li dius que vols que el nou tamany sigui 50, com que tenies 100, evidentment perds coses del disc (encara que no sé si et permetria fer-ho, tampoc no ho he provat mai : P).

Una explicació una mica massa cutre, però crec que s'enten.

PD: Sobreentenc, tot junt : P
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

dv. 21 set. 2007, 21:43

També pots emprar un livecd del qparted per "moure" les particions i crear-ne de noves. Només has de tenir prou espai lliure al disc dur, és a dir, si tens una partició de 100 Gb i tens 80Gb de dades, no li demanis que redueixi la partició a 50 Gb :P
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...
 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

dv. 21 set. 2007, 22:23

Gràcies als 2! ara ja tinc 100 GB lliures partides. Ho he fet amb el partition magic, pero ara em surt k son No asignades... ^^' em diu per crearla, pero nose si la cagare. em dona akestes opcions:
-crear como--> particio logica o primaria.
-tipo de particion-->fat, fat 32, ntfs, linux ext 2 , linux ext 3, linux swap, extendida i sense format.

PEr anar be kines opcions poso? ^^u i despres per instalar el linux, simplement faig com si instales windows? tanco pc i arrenco el cd?

gracies!
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

dv. 21 set. 2007, 22:54

Buscant la simplicitat màxima, faria un parell d'ext3 i una swap.

Una ext3, d'uns 10 Gb, amb el root / (la base del sistema)
Una ext3, de 88 Gb per al /home (arxius personals)
Una swap de 2 Gb.

Podries fer un sol root / i no fer el home, però si fas el /home pots reinstal·lar una vegada i altre el linux que vulguis, que mentre no toquis la partició home ho conservaràs tot.

Per instal·lar linux igual, arrenques amb el cd i vas instal·lant. A l'hora de triar el particionat li dius que el vols assignar tu (no li diguis que faci ell que te la pot liar :P) i com he dit abans:

La de 10 Gb li dius /
La de 88 Gb li dius /home

I quan et demani la swap doncs la de 2 Gb.

Pel que fa a a com s'anomenen els discs durs en linux:

Si tens ide:
-primer disc dur -> hda -> primera partició del disc hda1 -> segona hda2
-segon disc dur -> hdb .....

Si tens sata:
-primer disc dur -> sda -> primera partició del disc sda1 -> segona sda2....
-segon disc dur -> sdb .....
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...
 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

dv. 21 set. 2007, 23:04

I en el cas que al final l'hagi fet de 80 GB?pk , per tu kes millo k sigui de 100 o de 80? k trobes mes adient?
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

dv. 21 set. 2007, 23:21

Pensa que et dic 10 Gb de "Sistema", la resta seria per coses teves, així que depen de l'ús que l'hi donis al linux ;)

PD: Com a "Sistema" em refereixo a TOT, sistema opatiu, programes, configuracions, ....

PD2: Errr, regala't una mica més amb la mida del disc dur... jo hi tinc moolta merda, però m'ocupa una mica més de 12 Gb tot plegat, perquè després no facis curt.
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...
 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

dv. 21 set. 2007, 23:46

Oks! pos ho deixo amb 100 i llestos! ^^

Mad93 ha escrit:
Si tens ide:
-primer disc dur -> hda -> primera partició del disc hda1 -> segona hda2
-segon disc dur -> hdb .....

Si tens sata:
-primer disc dur -> sda -> primera partició del disc sda1 -> segona sda2....
-segon disc dur -> sdb .....


Que és ide i sata? i els noms dels discs els cambio jo o es cambien automaticament? (perdona, pero em vull assegurar de tot abans de instalar-lo) :(
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

ds. 22 set. 2007, 00:01

Tranquil ;)

Els discs durs ata, o pata, són els de tota la vida, amb cable gris i de 32 pistes, molt amples. Són els típics que van dos per cable i es connecten com a master i esclau.

En qualsevol ordinador nou hi ha discos sata, que van amb uns connectors molt més prims (els que tinc jo vermells) i tenen un rendiment superior als pata.

Em llegeixo i m'explico com el cul ><

La mida més gran em referia a la partició de root (/), la que hem quedat de "Sistema", l'altre al teu gust. El home, per dir-ho d'alguna manera, és el "mis documentos" de windows ;)
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...
 
Avals
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 1666
Membre des de: dv. 06 maig 2005, 19:55
Ubicació: 127.0.0.1

ds. 22 set. 2007, 00:12

D'acord! Ja ja està tot partit com has dit. pero... deu ser normal que no vegi la particio k he fet desde mi pc, oi? nomes la veure kuan hagi instalat el linux, no?

A dalt mas dit k el de 88 Gb la faci servir de home i la de 10 de /, pero amb lo k mas dinat ara al final sembla k mu estiguis dient al reves ^^u el k si k em keda clar eske la de 2GB es la swap.

Bueno! suposu k per ara estarà tot bé. Quan torni de cap de setmana ja instalaré linux, i espero no tenir problemes.


P.D: ubuntu o kubuntu?
 
Avatar de l’usuari
Aynodok
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2254
Membre des de: dv. 03 feb. 2006, 00:08
Ubicació: Perdut enmig de l'oblit

ds. 22 set. 2007, 00:25

Ubuntu és amb Gnome i Kubuntu amb KDE (si no vaig errat) el que a tu t'agradi més : P

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 13 visitants