Anime i manga en català

Moderadors: Guiru, Maki

 
viktor104

Provar linux val la pena?

dl. 07 abr. 2008, 19:08

Doncs això, potser pensareu que em faig una mcia repetitiu perque ni ha molts psot ja com aquests pero els trobo una mica vells, per aixo m'agradaria preguntarvos i que n'opinesseu.

Desde fa una mica ja, em passa pel cap probar Linux, tinc xp, i a aprt de 98 i millenium (nomes windows vamos) no he provat res mes. No vull borrar el xp, si no que si finalment ho fessa, realment en tinc moltes ganes, faria una aprticio per instalarlo alli.

He lelgit que per iniciants recomaneu el ubuntu, i m'ha apssat pel cap instalar la nova versio que surttira daqui uns 15 dies, pero esclar també he llegit que el ubuntu al final també cansa, i m'agradaria que opinessiu sobre quin es per vosaltres el millor Linux. Quin em recomaneu instalar?

De linux no en tinc ni idea, simplement de xp, que no es que siga molt bo, pero crec que epr l'edat que tinc em defenso prou be i tal, i m'agradaria provar linux, per la vostra experiencia em recomaneu probarlo? Em val la pena?

Si la resposta es que si, m'agradaria poder contar amb vosaltres per resoldre els dubtes que no trobo pels forums i tal, Realment m'anira be instalarlo? Costa molt d'apendren o poc a poc se n'apren?

Gracies per llegir-vos el totxo :jiji:

:adeu:
 
Avatar de l’usuari
Cloud
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2424
Membre des de: dj. 25 març 2004, 16:32
Ubicació: Entre Flix i Tarragona
Contacta:

dl. 07 abr. 2008, 20:18

Dooooncs... i si et dic que no cal instalar res ni tocar els discs durs per probar-lo? Doncs tant fàcil. Et baixes l'Ubuntu, grabes el disc, reinicies (i si tens la bios ben configurada, ja et sortirà Linux.

Jo et recomano que provis directament l'última beta d'ubuntu 8.04. Cert que és una beta, però per fer proves no necessites res més. A més, ja és força estable, més fins i tot que la 7.10, que va sortir una mica xurro.

I no és gens difícil d'aprendre'n, és moltíssim més fàcil que el windows, ja ho veuràs.
 
Avatar de l’usuari
bitERROR
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2876
Membre des de: dt. 16 des. 2003, 01:57
Ubicació: El cajón de las braguitas

dl. 07 abr. 2008, 20:29

Home, per començar, valer la pena provar-ho, ho val la pena gairebé tot a la vida des del moment en q tens curiositat. :p

No costa gens provar-ho pq amb moltes distribucions, com l'Ubuntu, no cal fer cap instal.lació per provar-la, només cremar el CD i iniciar des del CD pots provar el sistema operatiu com si el tinguessis instal.lat, lo únic q passarà és q tot el q facis s'esborrarà quan reiniciïs.

Jo (*tbé) te recomano l'Ubuntu, és un dels q he provat i encara el tinc instal.lat en una partició, i no només per principiants (no t'escoltis massa als frikis), me consta q hi ha bastants tècnics d sistemes q hi treballen amb Ubuntu.

N'aprendràs poc a poc si en tens prou calma, ni q lo bàsic (navegador, msn, reproductors, procesador d textes, etc..) no te costarà gens tenir-ho.

La meva impressió, normalment vaig amb l'XP, és q, ni q cobreix gairebé totes ses meves necessitats, en l'aspecte d'edició multimèdia no en trob prou eines i les q hi ha no tenen prou flexibilitat. Per altra banda els jocs, jugo molt poc però si me pega per jugar amb windows tinc moltes més opcions (tpoc no és un aspecte pel q m'hagi interesat linux).

Jo crec q lo millor és q ho provis per tu mateix, q no costa gens, convisquis amb tots dos sistemes i tard o d'hora te decidiràs per emprar un dels dos s.o. com a habitual, i fins i tot esborrar un d'ells.

:adeu:
Imatge
Si teniu qualque problema amb lcrypt.eu contacteu amb mi pel fòrum, twitter, discord o telegram
 
Avatar de l’usuari
Kaku
Ushinchu
Ushinchu
Entrades: 1119
Membre des de: dv. 08 juny 2007, 17:23
Ubicació: Terrassa

dl. 07 abr. 2008, 21:02

Jo també fa dies que em balla pel cap el tema de provar d'instalar-me un Linux, i pel que he llegit aqui i en altre forums tothom recomana l'Ubuntu.

Fa uns quants dies ja vaig baixar-me'l i el vaig arrancant-lo des de la disquetera, pero com que tot el que fas se't borra, el voldira instalar en un disc dur.

El disc dur de l'ordinador es de 200GB pero es que em fa por que el partir-lo, perdi la informació que hi ha ja que el meu pare i té coses seves. A part tinc un altre disc dur multimèdia de 250GB en que només hi guardo anime i pelis.

En quin disc dur em recomaneu que l'instal·li? Com podria fer les particions? I si l'instalo al de l'ordinador, al engegar-lo em dira si vull que obri el Windows o el Ubuntu o com ho fara? I si es al disc dur extern?

Si em poguessiu respondre a aquestes preguntes us estaria molt agrait.
Imatge
 
Avatar de l’usuari
Cloud
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2424
Membre des de: dj. 25 març 2004, 16:32
Ubicació: Entre Flix i Tarragona
Contacta:

dl. 07 abr. 2008, 21:37

Kaku ha escrit:
En quin disc dur em recomaneu que l'instal·li? Com podria fer les particions? I si l'instalo al de l'ordinador, al engegar-lo em dira si vull que obri el Windows o el Ubuntu o com ho fara?

A l'hora d'instalar el sistema, hi ha un moment en que et pregunta com vols les particions. Dis-li que ho vols fer manualment, i allà ho configures com vols. Encara que lo millor seria que tinguéssis preparat un espai buit al disc per no haver de redimensionar res (que no sé si es pot).

I a l'engegar l'ordinador, et preguntarà quin sistema vols fer servir, si Ubuntu o si Windows.

Kaku ha escrit:
I si es al disc dur extern?

Ni idea.
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

dl. 07 abr. 2008, 22:36

En la meva opinió...

Quan provis linux has d'estar conscienciat de que no és un windows, és a dir, no funciona de la mateixa manera, ni les coses s'instal·len igual. Si tens això clar i ganes d'aprendre com fer-ho a linux, perfecte, si et fa pal, ni ho provis, perquè diràs que és una merda sense haver-lo provat.

El liveCD està bé per provar el sistema, però tingueu en compte que s'arrenca des del CD pel que tot es moooolt més lent que no pas si estigués al disc dur, això s'ha de tenir en compte (a l'hora de valorar el rendiment).

Per a fer particions d'un disc dur ntfs recomano emprar el gparted --> http://downloads.sourceforge.net/gparte ... g_mirror=0

Aquest Cd és un cd arrencable (un linux) que et permet redimensionar les particions sense perdren el contingut (Molt de compte de no fer més petita la partició que les dades que conté, és a dir, no fer una partició de 20 GB quan les dades que hi ha dintre són 30 GB, com podeu comprendre, la cosa petarà). Amb aquesta eina senzillament heu de redimensionar el disc dur (fer més petita la partició del xp per exemple), les particions i tal ja les crearàs al instal·lar l'ubuntu.

Finalment sí, jo recomano l'ubuntu perquè la veritat l'he posat a dos portàtils i ha anat com la seda (detecta les targes gràfiques al moment, els drivers que necessiten, etc...).

Obviament, per això tenim el subfòrum de linux, per a que pugueu preguntar-hi els vostres dubtes ;)
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...
 
viktor104

dt. 08 abr. 2008, 14:50

Gràcies a tots per les opinions.
Ja tenia el ubuntu 7.04 gravat fa temps, i ja el vaig proba bootejant desde el cd, la veritat es que tampoc ho vaig trtobar tant dificil per aixo m'interessaria instalar-lo i probarlo, crec q m'interessa el tema.
Se que te molta mes seguretat per que no hi ha virus oi? Tot esta amb comandos no? I per instalar també am comandos automatics .deb o alguna cosa aixi no?
Sabeu d'alguna guia força bona per comensar amb linux? Es per tenir una base, com creieu que pudria comensar? Instalant i privant, o llegint primer no?

Gracies a tots!
 
Avatar de l’usuari
Kaku
Ushinchu
Ushinchu
Entrades: 1119
Membre des de: dv. 08 juny 2007, 17:23
Ubicació: Terrassa

dt. 08 abr. 2008, 20:03

Mad93 la iso que has posat un cop descarregado es grava en un CD, la poso a l'ordinador i ja se'm obrira el programa per fer les particions.

Llavors si el meu disc dur intern es de 186Gb i queden lliures 60Gb que faig una partició de 20 o 30Gb per l'Ubuntu o de quan la tindria de fer?

Existeix algun manual per que t'expliqui com fer les particions amb aquest programa? La parició com tindria de ser NTFS, FAT32..?

I un cop tingues els dos podria veure arxius que estan a la partició del Windows amb l'Ubuntu? I a l'inreves?

He trobat una web que donen molta informació sobre l'Ubuntu, aqui la tens viktor104:

http://www.guia-ubuntu.org/index.php?title=Portada

EDITO: En aquesta web que he posat a dalt, he trobat aixo:

Finalizando

* ¡Cuidado! El siguiente paso es el más delicado, se trata de indicar dónde se debe instalar Ubuntu. Escoja la opción correcta o podría formatear una partición no deseada si va a compartir el disco duro con otros sistemas operativos. Existen tres opciones:

1. Formatear todo el disco duro. Elija ésta si desea borrarlo todo y usar el disco duro por defecto como único para Ubuntu (véase Fig. 7). Es la opción más fácil y menos problemática.
2. Espacio libre contiguo. Ubuntu usará un trozo de espacio libre del disco duro para instalarse. Ésta es la opción más recomendable si desea conservar su antiguo sistema operativo o alguna partición con sus datos. Es una opción muy habitual para aquéllos que desean seguir también con un primer o segundo sistema operativo como Windows o Mac OS.
3. Particionamiento manual. Con esta opción, podrá especificar cómo serán las particiones de forma más específica. Ésta no es la mejor opción si nunca se ha hecho una partición o se ha instalado Linux antes. De cualquier modo, es aconsejable consultar previamente la guía Particionar el disco duro.


El segon punt que vol dir que ja ho fa tot sol i conserva tot el que tens?
Imatge
 
viktor104

dt. 08 abr. 2008, 21:40

Gracies per la guia,
Jo també he estat buscant informacio i tal, i pel que tinc entes, s'ha de fer 2 particions per el ubuntu (una amb la capacitat doble que tens tu de ram, es a di si tens 256 mb de ram, n'has de fer una de 512 mb de capacitat pèr alguna cosa anomenada alguna cosa aixi com slam, i doncs l'altra per el propi linux, es aixi, o amb una ni ha prou?
Si amb una ni ha prou, pel que tinc entes, amb unes 8 gb ni tens prou pel sistema operatiu propiament dit oi?

Si que he trobat una guia epr aquest programa, presisament aquesta tarde buscant info i la tinc a favoritos, ara la poso.
http://www.forat.info/2007/12/02/como-r ... ed-livecd/

Pel que tinc entes, has de deixar l'espai sense fomratejar, que t'ha fa el linux al instalar aixo,
ni ha 3 tipus crec, un es ocupa tot el disc, latre en una aprticio, i latra am el mateix cd fer les particions des d'alli mateix, pero si tens lespai no formatejat, crec que s'hauria d'opatar per la seogna opcio crec, es pel que he entes llegint, ja sabeu que en linux no soc ni novato ni res :P

Amb unes 8 GB de disc dur en tinc prou per provarlo? Es que el meu disc dur n oes que diguem molt gran... xd I allo que he dit de les 2 particion es necessari? Es que quan hu he llegit m'he quedat :ein: Es cert?
M'auto responc, amb 2 GB he troabt que ni ha prou, pero que recomanen unes 7 per poder instalar mes coses i tal, hauria de legir abans de pregunta, ho sneto.


Gracies a tots un altre cop!
 
Avatar de l’usuari
Cloud
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2424
Membre des de: dj. 25 març 2004, 16:32
Ubicació: Entre Flix i Tarragona
Contacta:

dt. 08 abr. 2008, 21:48

He de fer dues particions, això és cert. Una on tindreu l'arrel del sistema (si us demana punt de muntatge poseu: / (si, només una barra), i amb format ext3), i una altra que serà swap, que pot ser de 512MB.

Per provar el sistema amb 8 GB en teniu més que prou. Per fer-lo servir dia a dia necessitaríeu una mica més.
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

dc. 09 abr. 2008, 00:16

La gràcia d'ubuntu és que de comandes n'acostumes a gastar poques (tot i que personalment ho trobo millor per consola, però vaja, ho pots fer de les dues maneres, pots triar).

El tema del Gparted, jo encongiria la partició ntfs del windows i deixaria el espai lliure sense crear res. Llavors al instal·lar l'ubuntu aquest ja s'agafaria l'espai lliure per a crear les particions.

També les podem crear a mà, com ha dit en Cloud.

Si ho creem a mà hi ha les dues particions imprescindibles que ha de tenir un linux:

/ : arrel del sistema en ext3 (podeu emprar també reiserfs, però està més testejat ext3). Aquí van tots els arxius en si.

swap: equivalent en windows a la memòria virtual, però aquí en comptes de ser dinàmica com a windows és estàtica (també es pot fer dinàmica, però té millor rendiment una partició). Aquesta és diu que ha de ser del doble que de la RAM, és una suggerència. Jo amb 1 GB de RAM només he arribat a gastar-la (2GB de SWAP) editant imatges gegants (gegants de debó).

El primer seria instal·lar el SO, que és sencillet, endavant, endavant... i així anar fent. Un com tinguem el sistema instal·lat hi ha una eina que haureu d'emprar per instal·lar programes, es tracta de synaptic. A través d'ell es pot instal·lar tot a Ubuntu, però primer instal·lar ;)

I 8 GB, diguem que dona per encendre el SO i poca cosa més (penseu que linux no acostuma a ser el SO pelat, sinó amb un bon feix d'aplicacions, cosa que fa que s'ocupi una mica d'espai).
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...
 
Avatar de l’usuari
Kaku
Ushinchu
Ushinchu
Entrades: 1119
Membre des de: dv. 08 juny 2007, 17:23
Ubicació: Terrassa

dc. 09 abr. 2008, 15:15

Llavors el que vosaltres recomaneu es amb el Gparted, fer una partició del disc dur principal, que sigui d'unes 10Gb per poder instalr-hi algunes coses més, o sino de quin tamany la farieu?

Després instal·lar l'Ubuntu i si li dius que s'instal·li a la partició que ja has fet això de les dos que tens de fer ho fa tot sol?

I una altre pregunta els arxiu que tens a la partició del Windows els pots veure i modificar a través de l'Ubuntu? I al reves?
Imatge
 
viktor104

dc. 09 abr. 2008, 15:29

Gracies a tots els que us esteu passant per aqui, la veritat es que m'esteu donant molta confiança per fer-ho i instalar-lo.
M'he decidit, i tinc clar que l'instalaré, esperare a que surti la versio final que avui ja tant sols queda 15 dies, i durant aquestes 2 setmanes que queden, les utilitzare per a buscar informacio sobre linux i assabentar-me una mica ( la veritat que començar de 0) del seu funcionament.

Us exposare el meu cas, i si el que tinc pensat de fer es el correcte,
Tinc un disc dur de 55.5 GB ( no us en rigueu massa si us plau :P ), particionat en 2 (particions ntfs) una aprticion "C" de 10 GB on tinc XP, i una aprticio "D" on tinc les dades (imatges, archius, archius de p2p...), tinc pensat destinar a linux 10 GB com el XP, aixi que seria 8.5 GB per Ubuntu, i una giga i mitja per la swap ( ja que tinc 768 de ram), m'equivoco? Fins aqui be oi?

Com heu dit, enlloc de ferho amb el cd d'ubuntu deixaree l'espai sense froamtejar preparat abans per que fagi les 2 particion el ubuntu sol, es aixi?

Llavors, ampliare primer la particio d'XP a 20 gb, guardare , reinciare i tal (faig servir partiton magic que ja el tinc de fa temps), i depres, tornaria a fer tornar xp a 10 GB, i llavors deixant entre C i D un espai sdense formatejar per linux.
Llavors al instalar, trio la seogna opcio de que u fajo amb l'espai lliure, i ja fara la particio / i la particio swaap ell solet? Es que he lelgit que també en fa una /home pero jo crec que aquesta no es necessaria en el meu cas per que ja tinc el "D" amb les dades.

Amplio el xp i despres li trec lespài que li he posat, perque l'espai quedi en tre C i D, ja que si u trec lespai de D, l'espai em quedara al final, i sera represente llavors linux(e) i aixo no pot ser bo oi? O no te res a beure?

Gracies, si deixo el espai sense formatejar, poso instalar en el espacio libre, i fara ell 2 particions ( sol 2 en fara oi?) pero ja ho farie automatic aixo de swaap i la de / diferenciarle sitral es automatic o com?

Gracies de veritat a tots per l'ajuda que mostreu, i perdo pel totxo que us he escrit ^^u

:adeu:

Kaku ha escrit:
I una altre pregunta els arxiu que tens a la partició del Windows els pots veure i modificar a través de l'Ubuntu? I al reves?


Crec que si que els pots veure, almenys amb el cdlive els pots veure sense cxap problema, i suposo que esclar que també els pots veure amb el linux instalat, son aprticions diferents, suposo que no hi deuria have cap problema no?

:adeu:
 
Avatar de l’usuari
Cloud
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2424
Membre des de: dj. 25 març 2004, 16:32
Ubicació: Entre Flix i Tarragona
Contacta:

dc. 09 abr. 2008, 16:31

Kaku ha escrit:
...els arxiu que tens a la partició del Windows els pots veure i modificar a través de l'Ubuntu? I al reves?

Des d'Ubuntu pots veure els fitxers de windows automàticament. ç
Des de windows necessites instalar un programa per poder veure la partició de Linux. Aquest programa és el Ext2 IFS. Us enllaço directament amb l'executable per a que us sigui més fàcil.
 
Avatar de l’usuari
Mad93
Moderadors
Moderadors
Entrades: 5850
Membre des de: dj. 27 nov. 2003, 20:00
Ubicació: Vivint a la universitat ><
Contacta:

dj. 10 abr. 2008, 00:36

10 GB està bé, penseu que sempre podeu reajustar les particions.

I sí, tinc companys que només han deixat l'espai lliure al disc (un troç del disc sense format) i li han dit que instal·li al ubuntu sense remenar ells les partcions, i així tenir arranc dual. Tots van una mica igual, quan es carreguen una partició avisen de que ho faran i que ho perdràs tot (per assegurar-se).
Imatge
Tant avorrit que m'he fet un bloc... un més. Servidor mig online...

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 2 visitants