Anime i manga en català

Moderadors: Moderadors, Webmaster

GypsyTheHedgehog
Arashinchu
Arashinchu
Entrades: 86
Membre des de: dt. 10 nov. 2020, 08:48
Ubicació: Girona

Informàtica

dl. 11 gen. 2021, 15:58

Creo aquest fil per parlar de tot el que tingui a veure amb informàtica però no sigui de coses relacionades amb el tema principal del fòrum. És a dir, com si fos "servei técnic", però per preguntar altres coses. Per exemple, en comptes de dubtes com el de "com pujo això", doncs dubtes com "vull un pc per X coses, va millor linux, windows o apple?"
O si tens dubtes com "he de fer X treball de l'escola, quin programa em recomaneu per fer servir?"
Com que tots, o gaire bé tots, els que descarreguem anime d'aquest forum, fem servir pc, independentment de la marca, o si es sobretaula o portatil, crec que aquestamena de off-topic podria fer-nos servei :D

I vull començar jo, ja que hi som xD

Sempre he fet servir Windows, porto fent servir ordinadors desde els 5 o 6 anys, que giravoltava el dit per sobre el teclat mentre buscava la lletra xD(ara teclejo sense mirar, no recordo on és cada lletra, però els músculs dels dits i el subconscient sembla que sí xD).

El cas és, m'agradaria extendre el meu coneixement d'informàtica, trastejant una mica amb Linux i Apple xD
Que em recomaneu?
En quant a Apple, havia pensat de buscar un Macbook antic, d'aquests blancs que portaven el Core 2 Duo.
Sembla que els últims que van sortir d'aquests blancs, el màxim que es poden actualitzar és fins a "High-Sierra".
No conec gaire l'ecosistema d'Apple, per tant, si algú em pot orientar amb això, estaria força bé xD
De tota manera, tampoc busco un de professional per fer feina d'edició i això, un de senzill que permeti coses bàsiques per entrar al fòrum, o veure YouTube, etc.
Creieu que un d'aquests blancs em podria servir?
Hauria d'anar en compte per si em topo amb un massa vell que no tingui Wi-Fi? xD

I de Linux, tampoc m'hi vull gastar gaire perqué només vull trastejar per aprendre'l a fer servir.
Llavors un portatil barat de segona mà que pugui fer servir, per exactament el mateix que he dit abans amb el d'apple, ja m'aniria bé xD
Obviament tots 2 amb l'USB per ficar-hi el ratolí, ja que tinc experiencia amb el portàtil de Windows(abans de comprar-me l'ordinador de sobretaula), i el trackpad em va força malament xD M'agrada més el ratolí xD

En quant a Linux, també he pensat instalar Linux en un altre HDD o SSD i escollir des del portàtil que ja tinc, boot des del HDD o SSD que tingui Linux en comptes del normal amb Windows...
Qué us sembla l'idea?
Canal de YT https://www.youtube.com/channel/UC5MD2s ... 2_nsvzamwQ
Canal de Twitch: https://www.twitch.tv/gypsythehedgehog
Discord: Demaneu per missatge privat.

gontzila
Usuari
Usuari
Entrades: 5
Membre des de: dl. 25 gen. 2021, 11:49

Re: Informàtica

dl. 25 gen. 2021, 12:31

Sobre linux, tot i que no sóc usuari habitual, et puc assegurar que el podràs fer córrer en gairebé qualsevol ordinador. És un sistema que s'adapta superbé.
Sobre Mac, si hi he treballat força.
Osx és un sistema operatiu que no podràs merdeajr massa. Has d'estar sempre al cas que les coses siguin compatibles. No funcionen totes les impressores, ni tots els pens wifi usb. Si fas servir disc durs externs, els has de formatar en fat32, o no seran compatibles amb Windows.

Però la gràcia és que sempre arribaràs a casa, premeràs el botó i funcionarà. És molt estable i dur, i això és que em va empuxar a mi a comprar un mac. Ja arreglava ordinadors tot el dia. en arribar a casa, volia encendre i funcionar.

Si tens intenció d'editar, jo miraria millor opció de torre. Pots trobar macpro molt be de preu. Sobretot perquè tenen gràfica dedicada. desprès compres a ebay ampliacions de rem de sona ma, que trobaràs molt be de preu, i són bèsties. Els imacs són una mica pitjors perquè s'escalfen molt tot i també tenir gràfica dedicada.
Si vols actualitzar a versions mes noves, hauràs d'instal·lar també un disc dur sòlid pel sistema. des de mountain lion, es va fer quasi imprescindible.

Si vols fer abans un tastet, podries instal·lar-ho en un pc. Busca info sobre OSX86, o Hackintosh, i veuràs maneres d'isnstal.lar OSX sobre hardware de PC

I crec que amb això ja no et dono més la brasa.

juandalf
Usuari
Usuari
Entrades: 12
Membre des de: dl. 04 gen. 2021, 22:25

dt. 26 gen. 2021, 21:01

No sóc gaire fan d'Apple i el seu entorn hermètic. Però, és gràcies a aquest hermetisme que poden dissenyar un sistema operatiu optimitzat. No és el mateix fer un sistema que ha de poder-se executar en milions de configuracions diferents que un que només es farà servir en unes, posem per exemple, 100 combinacions de plaques base/processadors diferents.
Si no es que vols crear aplicacions per iOS, jo no gastaria gaires diners en comprar-me un Mac només per trastejar-lo.

Respecte a fer servir un sistema Linux, tens diverses opcions que et permetran jugar molt. La més fàcil és un live-cd amb una distribució de Linux (per exemple, Ubuntu). Poses el CD a l'arrancar la teva màquina i carregarà el sistema operatiu. Es força limitat perquè no et permetrà instal·lar programes i quan tanquis la màquina no es guarda cap configuració ni cap dada.
L'altra opció, que seria la que jo agafaria, seria invertir en una Raspberry Pi i posar-hi una distribució de Linux especifica. Et serviria per aprendre sobre Linux sense gastar massa i, a més, podries fer-ho servir com a servidor multimèdia, màquina recreativa, etc.
Si t'agrada aquesta opció un molt bon pack que han fet ara es la Raspberry Pi 400, que per 100€ es un mini-PC totalment funcional.

GypsyTheHedgehog
Arashinchu
Arashinchu

dj. 28 gen. 2021, 11:16

Doncs el tema de la raspberry per linux no és mala idea, potser ho provo :)
En quant al Mac, he vist el mac pro a ebay de 2008, força bé de preu, però m'agradaria més en format portatil per estalviar espai físic a l'habitació xD
Igualment ho tindré en compte :3 Ara per ara, d'apple tinc un parell de movils, i fa temps vaig tenir un mac de sobretaula de segona mà, que li feia la competencia al Windows 95... xD Com no el sabia fer servir perque l'unic que havia provat era W95 al cole, pràcticament només el feia servir per jugar al joc de la serp o per fer servir la calculadora xD
Ja que hi som, m'agradaria recuperar sistemes operatius antics com Windows 95, 98, 2000, Me, XP, Vista, 7 alguns per nostalgia(95, 98, XP, Vista), i alguns perque no els vaig arribar a tocar en el seu moment(2000, me). Amb la raspberry i un dvd-drive extern per usb, podria fer-lo servir? :O

juandalf
Usuari
Usuari
Entrades: 12
Membre des de: dl. 04 gen. 2021, 22:25

dj. 28 gen. 2021, 11:34

Per provar sistemes operatius antics millor muntar màquines virtuals al teu PC, ja que el consum de memòria que necessiten és baix. Se'm va oblidar comentar a l'altre missatge que d'aquesta forma també pots utilitzar Android, iOS, Linux i moltes coses més.

GypsyTheHedgehog
Arashinchu
Arashinchu

dj. 28 gen. 2021, 12:36

Interessant :O
Això sí, lo del macbook petit que he dit al principi em segueix cridant l'atenció xD

bitERROR
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2857
Membre des de: dt. 16 des. 2003, 01:57
Ubicació: El cajón de las braguitas

dl. 01 feb. 2021, 14:14

Hi ha manuals per instalar completament Linux a un usb, no és gens complicat. Amb un USB 3.0 de 8 gigues es perfectament utilitzable i portable (algun lag tindrà de tant en tant). https://rufus.ie

Com que els pc tenen un hw que ni es somiava als 90 pots trobar emuladors online de Windows 3.1, 95, MSX, etc...
Imatge
Si teniu qualque problema amb lcrypt.eu contacteu amb mi pel fòrum, twitter, discord o telegram

gontzila
Usuari
Usuari
Entrades: 5
Membre des de: dl. 25 gen. 2021, 11:49

dc. 10 març 2021, 15:52

GypsyTheHedgehog ha escrit:
Doncs el tema de la raspberry per linux no és mala idea, potser ho provo :)
En quant al Mac, he vist el mac pro a ebay de 2008, força bé de preu, però m'agradaria més en format portatil per estalviar espai físic a l'habitació xD
Igualment ho tindré en compte :3 Ara per ara, d'apple tinc un parell de movils, i fa temps vaig tenir un mac de sobretaula de segona mà, que li feia la competencia al Windows 95... xD Com no el sabia fer servir perque l'unic que havia provat era W95 al cole, pràcticament només el feia servir per jugar al joc de la serp o per fer servir la calculadora xD
Ja que hi som, m'agradaria recuperar sistemes operatius antics com Windows 95, 98, 2000, Me, XP, Vista, 7 alguns per nostalgia(95, 98, XP, Vista), i alguns perque no els vaig arribar a tocar en el seu moment(2000, me). Amb la raspberry i un dvd-drive extern per usb, podria fer-lo servir? :O

Poder s'en va una mica de mare, pero jo ara estic fent un projecte amb PROXMOX VE i estic flipant. es un entorn de virtualitzció totalment opensouce, l'istal.les en un pc vell,es configura practicament sol, i a dins hi pots muntar gairebe qualsevol sistema operatiu.

mishurprimo
Usuari
Usuari
Entrades: 2
Membre des de: dc. 07 abr. 2021, 18:53

ds. 08 maig 2021, 17:24

GypsyTheHedgehog ha escrit:
Interessant :O
Això sí, lo del macbook petit que he dit al principi em segueix cridant l'atenció xD

No se si arribo tard. ^^u
Jo tinc un mac mini del 2009 actualitzat a Catalina pel patch del dosdude i va força bé. Inclús pot amb striming hd amb el Firefox, amb 4gb de ram, disc mecànic i un dualcore si no recordo malament. El faig servir com a media center connectat a la tv i per emuladors. :lol:

Et deixo l'enllaç del patch per què vegis els models compatibles: http://dosdude1.com/catalina/

També hi ha un per bigsur, però podríem dir que és una beta :profident:

bitERROR
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2857
Membre des de: dt. 16 des. 2003, 01:57
Ubicació: El cajón de las braguitas

dc. 12 maig 2021, 11:52

La pàgina d'emuladors de sistemes operatius que deia abans era aquesta: https://www.pcjs.org/software/pcx86/sys/windows/3.10/
Ara li feia una ullada i el Windows 3.1 es talment com era, clavat.
Imatge
Si teniu qualque problema amb lcrypt.eu contacteu amb mi pel fòrum, twitter, discord o telegram

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant