Anime i manga en català

Moderadors: Maki, Steve Maister

 
Noín
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2054
Membre des de: dg. 21 març 2004, 18:00
Contacta:

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dc. 21 abr. 2021, 15:25

Doncs no sé qui ho va emetre abans, perque certament com dius anaven pràcticament ala par amb poques setmanes de marge

Bola d Drac Z la va començar a emtre primer TV3, el 17 d'octubre del 1991, mentre que Canal 9 va començar el 20 d enovembre del 1991

Com dius, l'esperat episodi 105(derrota d'en freezer) el va emetre per primer cop a Espanya CANAL 9, el 9 d'octubre de 1992, mentre que TV3 ho faria el 2 de novembre del mateix anys.
El 147 el va emetre TV3 l'11 d'octubre del 1993, però no se la data de Canal 9, si bé és segur que es va emetre aquell mateix any.
Com dius TV3 es va avançar amb els capitols de 168 al 185 però Canal 9 contraatacaria amb la tongada 186-213 (els darrers en valencià) per només 4 DIES DE DIFERÈNCIA. Canal 9 va emetre el 186 el 14 d'abril del 1994 i TV3 el 18 d'abril

Respecte al canvi de veus, jo diria que no va tenir res a veure amb això. El canvi de veu d'en Son Gohan a meitat del torneig d'en Cel·lula, així com la d'en Iamxa, crec que va ser degut a una vaga del doblatge català aquells dies. Segurament per això posteriorment tornariem a sentir la Marta Calvó ara fent de Trunks petit, personatge que també deixaria(com tants altres...)

Els canvis de veu anteriors, bàsicament els d'en Joan Pera(Ten SHin Han) i Xavi Fernandez(Cor Petit) diria que van ser per probemes amb el director de l'estudi. En el cas d'en Xavi Fernandez segur, en Joan Pera ho desconec perque ell sempre ha sigut un actor mot ocupat.

Obviament una serie que s'anava doblant a tongades força espaidades en el temps afavoria que es pogués canviar determinades veus, però ja et dic que en aquests casos no va ser per això
 
Avatar de l’usuari
enzo1988
Sanshinchu
Sanshinchu
Entrades: 322
Membre des de: dc. 10 nov. 2010, 10:23

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dc. 21 abr. 2021, 16:26

Gracies Noin. Se que no tots els canvis de veus van ser per les preses. Pero crec (no afirmo) que alguns si que van ser propiciats per les preses. En pla: "escolta, torna bola de drac. Dema ha de ser a l'estudi en mengano; que no pot demá, doncs ja agafem un altre".

És un exemple bastant ximple pero crec que més d'una vegada ha passat aixo i no només a "Bola de drac" si no a varies series i pel.licules.
Imatge
 
Avatar de l’usuari
enzo1988
Sanshinchu
Sanshinchu
Entrades: 322
Membre des de: dc. 10 nov. 2010, 10:23

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

ds. 24 abr. 2021, 12:57

Investigant he pogut descobrir un parell de coses.

Pel que fa als episodis del 27 al 153 de la primera serie TV3 fou la primera. TVG (els va emetre a partir de octubre-novembre de 1990). Desconec si els vascos es van adelantar pero ho dubto.

TVG fou la primera en emetre els primers 104 episodis del Z (a partir del 16 de septembre de 1991) y segurament TV3 fou la segona i canal 9 la tercera.

Dels 105 al 146 ja sabem que Canal 9 fou el primer.

Del 147 al 185 no ho he pogut saber res. Se que Canal 9 i TV3 van tenir un "mano a mano" i la distancia degue ser de pocs dies. Pero si que TV3 fou la primera en emetre del 168 al 185.

Pel que fa a les pel.licules sempre canal 9 o "anime video" (a partir de desembre del 94) s'hi adelantaven unes setmanes.

I pel que fa dels episodis 214 al 256 del Z possiblement fou la primera tv3.

Increible la competencia que hi va haver de 1990 a 1995 entre Tv3, TVG, canal 9 i "anime video". Pero totes elles en algún moment van tenir la primicia (aixo si, sempre per poques setmanes o dies de diferencia). TV3 fou de les poques cadenes (possiblement amb TVG i l'ETB) que van aconseguir arribar fins al final. Doncs en la temporada 1993-1994 canal sur, telemadrid i canal 9 van sufrir la cancelació de la serie degut a les queixes d'algunes associacions.
Imatge
 
Noín
Ryushinchu
Ryushinchu
Entrades: 2054
Membre des de: dg. 21 març 2004, 18:00
Contacta:

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dg. 25 abr. 2021, 13:01

En realitat tampoc es tant sorprenent aquesta "competició·. Aquestes cadenes (FORTA) compraven conjuntament els episodis, així que aquestes setamnes de marge entre unes i altres es deuria segurament a la velocitat de procés de doblatge o a la mateixa política de programació de la cadena.

Això si, pel que fa a Bola de Drac, Canal 9 va anar sempre molt enraderida. Va començar a emetre la serie el 2 de Març de 1991, molt temps després que TV3 ja emitís els capitols a partir del 27.Segons les meves fonts la seva primera emisisió fou el 7 d'agost de 1990.A més, Canal 9 va comprar tota la serie(153 episodis) d'una tirada a la distribuidora francesa, motiu pel qual ells van tenir tota la serie amb traducció francesa i no pas com nosaltres que vam tenir els primers 26 episodis amb traducció original de l'anglès (per això aquells episdis son mes fidels a l'original).Amb Z, Canal 9 ja va anar al mateix ritme que TV3, ETB i TVG
 
tenachi
Usuari
Usuari
Entrades: 4
Membre des de: dv. 04 juny 2021, 21:34

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dv. 04 juny 2021, 21:51

Gràcies per la info!
 
sr_levi
Usuari
Usuari
Entrades: 12
Membre des de: dv. 18 juny 2021, 18:00

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dv. 18 juny 2021, 18:25

No teniu la impresio de que quan feien la serie a TV3 despres de cada saga tornaven a començar la serie? Tinc aquest flaix de quan era petit i m'agradaria q algu em confirmes si durant un temps va ser aixi o si ha estat la meva imaginacio la que ha deformat el record
 
Avatar de l’usuari
Raohken
Arashinchu
Arashinchu
Entrades: 199
Membre des de: dj. 05 nov. 2020, 20:39

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dv. 18 juny 2021, 20:20

sr_levi ha escrit:
No teniu la impresio de que quan feien la serie a TV3 despres de cada saga tornaven a començar la serie? Tinc aquest flaix de quan era petit i m'agradaria q algu em confirmes si durant un temps va ser aixi o si ha estat la meva imaginacio la que ha deformat el record


Jo estic segur que és com recordes, almenys en Canal 9 si pasava aixo, ho recorde prou be, en Bola de Drac pasava, i quan era en Bola de Drac Z, repetien Z només (Encara que de les repeticions de Z no estic tan segur de recordar-les i menys despres del tall que va haver en eixe canal)
 
Crmm
Usuari
Usuari
Entrades: 5
Membre des de: dj. 17 juny 2021, 09:53

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dv. 18 juny 2021, 23:14

Recuerdo q tenia grabados los primeros capitulos en vhs , q tiempos aquellos
 
Avatar de l’usuari
anigametal
Usuari
Usuari
Entrades: 7
Membre des de: dc. 07 set. 2016, 12:49

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dt. 13 jul. 2021, 14:05

Quina nostàlgia mes gran m'està donant aquest fil... Com que soc d'Alacant i era molt petit quan es van emetre les primeres sagues hi ha molta informació que m'era desconeguda i arribava toc de diferent manera. De fet, els primer records van ser quan veia els dos episodis al canal 33 (potser l'únic canal de la tele que veia) de entre 14:00 - 15:00 just abans d'anar l'escola. Recordo que deixava el vídeo programat per gravar-ho perquè no hi arribava a temps per veure el segon per anar a l'escola. Així em vaig fer amb una gran part de la serie a VHS piratejat, això sí, descartant molts episodis d'espargiment. Recordo especialment be la saga d'en Raditx i la batalla amb em Nappa i en Vegeta descartant gran part del que passa amb en Son Gohan, per exemple, i després continuant directament amb el planeta Namek. Tot i que la qualitat de gravació segurament era pèssima estaria be poder veure-ho tot de nou d'aquesta manera.

No es una dada important ni res, però també recordo que en algun moment (2000 - 2001 potser?) els dos episodis que emitien de 14:00 a 15:00 es va canviar de tal manera que el segon episodi era substituit pel nou doblatge d'en Mazinger Z. Com que tinc germans molt mes grans que jo això els va cridar molt l'atenció i, només per curiositat, vaig començar a veure-ho jo i ràpidament em vaig enganxar. Una pena que no hi hagin continuat amb en Great Mazinger (Mazinger X?) o en Grendizer.

Tota aquesta informació em deixa una mica bocabadat també per com de ràpid i eficient era tot en aquella època dorada. Molts animes i molta qualitat, i en diferent comunitats e idiomes al mateix temps! Es una pena pensar que no tornarem a veure una cosa semblant, si ja ni tan sols el Super ho tenim encara en català. Això de l'exclusivitat o el que sigui es un problema important de vegades.
Disculpeu les meves erradas al català. Aquesta es una llengua que normalment escolto (m'encanta el doblatge en català!) pero no tinc gaire práctica per escriure o parlar en català. Espero millorar-ho poc a poc.
 
Avatar de l’usuari
ackman
Sushinchu
Sushinchu
Entrades: 406
Membre des de: dt. 02 maig 2006, 15:17

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dj. 15 jul. 2021, 00:19

Jo et puc dir que de petit també pensava que TV3 era de les autonòmiques la que anava més avançada en emissions, fins que l'any que fos vaig anar a Galicia y anaven bastant més adelantats que nosaltres!! Concretament (mai ho oblidaré XD) vaig veure l'episodi de Namek en que Ginew es fa la ferida al cos i es canvia el cos amb en Goku. Episodi molt impactant i que va trigar unes 3 setmanes en emetres aquí si no recordo malament! Així que com a mínim aquesta época Namek no erem els primers en veure-la.
No se si podré ajudar molt, però tb recordo que l'últim episodi emés en un horari normal de la saga del Boo va ser el que surt el boo dolent, transforma al normal en una galeta, se'l menja i es queda en la forma prima alta. Ho sé segur perquè a partir d'allí em vaig comprar els mangas de la sèrie vermella fins al final

Edit: estava revisant els episodis 255 i 256 i l'últim emés en horari normal va ser episodi 255, no el 256.
 
Avatar de l’usuari
Odolwa
Ishinchu
Ishinchu
Entrades: 35
Membre des de: dv. 21 maig 2021, 14:55

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dj. 15 jul. 2021, 21:44

enzo1988 ha escrit:
0?/04/1996-0?/04/1996: Ep 257-260 Z
04/02/1997-17/061997: Ep 261-280 Z
29/01/1999-08/02/1999: Ep 281-291 Z
09/02/1999-13/04/1999: Ep 1-64 GT


Jo vaig començar a veure Bola de Drac al 96 (tenia 6 anys llavors), i encara que no recordo exactament el dia, efectivament l'últim capítol que vaig veure abans que comencés de nou (i jo veiés la serie sencera per primer cop) va ser el 260, amb en Gotrunks llençant-se contra en Bu per haver-se cruspit a la gent del palau de Déu.

Después va venir la "Nit Manga" al 97, i haver d'esperar que comencessin els episodis era terrible :plora:

Ara bé, els últims 11 episodis de Z es van estrenar abans del 99 seguríssim. Mínim un parell de cops. Recordo perfectament veure l'últim episodi de Z (i no per primer cop) i tot seguit esperar l'anunci de GT... i en comptes escoltar "I ara Bola de Drac comença... des del capítol 1!" :lol:

No puc assegurar quant de temps perquè era bastant petit, però tampoc recordo que triguessin gaire els nous episodis després que acabés la "Nit Manga": a la següent reposició als migdies ja van acabar la sèrie. A veure si algú més gran ho pot confirmar :profident:

Actualitzo:

Segons l'hemeroteca de la Vanguardia, el 31 de març de 1996 van emetre Bola de Drac Z: http://hemeroteca.lavanguardia.com/prev ... 7/pdf.html
Però l'1 d'abril en endavant comença a llistar Bola de Drac a seques: http://hemeroteca.lavanguardia.com/prev ... 7/pdf.html
És ben possible que el 31 de març del 96 s'emetessin llavors els últims capítols fins el 260 (eren tres episodis per dia, així que potser van començar ja amb Bola de Drac directament en el segon o tercer capítol del dia, així que la data del 257 al 259 no és gaire segura, però la del 260 sí :profident: )

Actualitzo de nou:

El capítol 279 es va emetre el 10 de juny de 1997 ( http://hemeroteca.lavanguardia.com/prev ... 6/pdf.html ), i com bé deia el Maki, el 17 de juny es va emetre la Copa Catalunya, i a partir d'aquí no hi han més nous capítols els dimarts a la nit. Llavors, la tongada, si les dades són correctes, va acabar amb el 279, i el 280 ("Vegeta ets formidable! Son Goku, tu ets el número 1!") ja es devia emetre al migdia.

Aquí la cosa es complica: el 4 de juliol s'emet Bola de Drac Z al migdia, i el 5 de juliol torna a ser Bola de Drac: ( http://hemeroteca.lavanguardia.com/prev ... 0/pdf.html ). Ho veig una mica just perquè s'emetessin els últims episodis. Faltaria veure quants cops més la sèrie va donar tota la volta fins febrer del 99 (per avui jo ja en tinc prou haha).

Si algú hi vol fer una ullada, un cop selecciones el dia a l'hemeroteca de la Vanguardia, s'ha de clicar a la pestanya, al costat de "Seleccione edición o suplemento", o bé "Revista" o bé "Vivir Barcelona". La programació es troba a les primeres pàgines.
 
Avatar de l’usuari
enzo1988
Sanshinchu
Sanshinchu
Entrades: 322
Membre des de: dc. 10 nov. 2010, 10:23

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

ds. 17 jul. 2021, 10:03

Es que jo tinc records (un poc difusos al ser ja llunyans) de veure l'episodi 280 a la nit. I de veure els episodis del 281 al 291 per la primavera del 98 (quan faltava poc per acabar el curs). Pero n'hi va ver que em va dir que m'equivocava i ara ja no se.

Que tambe fou molt estupid el que van fer el 97. El Z no era una serie que hi hagues molt de contingut en un sol episodi. Es que fer-ho a les tantes de la nit (perque molts cops es retrasaven) i només un episodi per setmana per després deixar els ultissims episodis sense emtre quan ja estaven doblats... tela. La veritat es que la part que va des que en Bu dolent va al palau de deu fins al final es va fer eterna. Arribant tot amb comptagotes pel que fa a televisió i la serie vermella.

Tot i que en aquella época (1994-1995) ja hi havia la revista Neko que espoileava la serie a gogo. Pero no se si es venia molt o era més clandestina la seva venta. Jo no en vaig veure mai d'aquestes revistes. El "Dossier definitivo" de finals del 95 si que vaig arribar a veure'l fotocopiat aixo si.
Imatge
 
Avatar de l’usuari
ackman
Sushinchu
Sushinchu
Entrades: 406
Membre des de: dt. 02 maig 2006, 15:17

Re: Primeres emisions de Bola de drac.

dt. 27 jul. 2021, 19:56

Jo vivia al costat de la Chunichi (quan estava a Travessera de les Corts) i et puc dir que tots els mesos em comprava la Kame i la Neko per mirar (al principi sobretot) de què anaven els episodis de Dragon ball GT molt abans de que els fessin aquí. Quan els van fer per tv3 ja no els veig mirar, ja no m'interessava!! jajaaj XD. Els continguts de la Neko eren molt molt bons i em van fer veure i descobrir pràcticament tot lo que avui en dia em segueix agradant. Em van fer veure l'inmens món que hi havia més enllà de Bola de Drac. A més a més era més o menys 75% manga vs 25% anime). Molt recomenable la revisió de la revista (sobretot entre els números 15-45 aprox.) fins i tot a 2021. Per cert, tinc els episodis de Bola de Drac finals de tv3 aquests que van fer per la nit gravats, i els últims de per la tarda suposo que també. Els puc recuperar i es pot treure la data si cal gràcies a l'usuari "xerinola" d'aquest forum. Però si li escrius segur que et pot donar molta informació confirmada 100% sobre tot això i pot no caler ni revisar-los :)

Edit: dossier definitivo n'hi va haver 2 diferents, un es diu ¿¡Dossier Definitivo!? i l'altre "¡Dossier definitivo!". Són diferents, es veu per les portades. El dels interrogants és perquè el van fer qun Bola de Drac encara no havia finalitzat. El de les exclamacions ja sí, i era amb tapa dura i amb alguns continguts més o diferents.

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 20 visitants