Anime i manga en català

Moderadors: Guiru, Maki

 
Avatar de l’usuari
dani98
Sanshinchu
Sanshinchu
Entrades: 338
Membre des de: dc. 03 juny 2015, 21:41
Ubicació: Vic

Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 02:34

Bones, últimament el pc m'està trigant molt a engegar-se, i m'ensumo que d'aquí res sem morirà el disc dur. He mirat el seu estat i el del meu disc dur extern amb un programa d'internet, i com suposava m'ha dit que estant els 2 en risc.

Porto 8 anys amb el mateix pc i he hagut de canviar la gràfica i el disc dur. L'últim cop se'm va morir el disc dur intern de cop i vaig perdre tota la informació. Així que ara vui evitar-ho abans que passi.

Així que bàsicament m'agradaria que em diguéssiu recomanacions o en quines coses m'he de fixar a l'hora de comprar un disc dur (tant intern com extern). Sé que hi han 2 tipus, SSD i HDD, però fins aquí sé jajaja. També em serveixen experiències que hagueu tingut amb diferents tipus i marques (quina us ha anat bé, quines no, etc). Sobretot estaria interessat en què em duressin el màxim possible i no tant en velocitats d'escritura i lectura (almenys en l'extern).
 
Avatar de l’usuari
Bilkoff
Moderadors
Moderadors
Entrades: 972
Membre des de: dt. 05 oct. 2004, 19:22

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 03:11

Per al intern recomano un SSD, la diferència es nota molt. Al extern, un HDD normal que es més barat.
Sobre marques i models, els de Backblaze (companyia d'almacenament online) fan un report cada trimestre. Pots mirar ahi quins models son els que menys errors donen.
 
Avatar de l’usuari
terminator
Chishinchu
Chishinchu
Entrades: 3015
Membre des de: dt. 29 jul. 2008, 11:18

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 03:27

Bilkoff ha escrit:
Per al intern recomano un SSD, la diferència es nota molt. Al extern, un HDD normal que es més barat.
Sobre marques i models, els de Backblaze (companyia d'almacenament online) fan un report cada trimestre. Pots mirar ahi quins models son els que menys errors donen.


Lo malo esque quiere que le dure lo maximo posible, y los ssd estan limitados de escrituras, un hdd dura mas, pero vamos tal y como dices un ssd es muchisimo mejor para el sos y para los juegos y tal.
 
Avatar de l’usuari
taka
Usuari
Usuari
Entrades: 16
Membre des de: dc. 23 des. 2020, 15:22

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 10:27

Respecte a la fiabilitat dels SSD, Aquí es pot trovar uns tests fets el 2016 en què mostren que quasi qualsevol SSD de 256GB pot escriure més de 150TB. Aixó és com formatejar el disc i tornar-lo a escriure 600 vegades. Per detalls tècnics, aquells discs durs del 2016 segurament són més fiables que els actuals, però Samsung en els seus 970 evo està garantint actualment els mateixos "600 cops més que la capacitat del disc dur", de tal manera que si es comprés el de 2tb, es podria esperar que pugui escriure 1.2Pb abans que doni problemes. Deixant de banda les limitacions d'escriptura, els SSD al no tenir peces mòbils com els HDD que giren i tenen una agulla, fallen menys.
El que sí que és molt important és que es compri un SSD TLC i no un QLC. Faig una petita explicació ràpida: Els SSD guarden dades utilitzant voltatges en diverses cel·les. Els primers SLC, guarden 1 bit per cel·la. Els següents, MLC són capaços de guardar 2 bits per cel·la, de tal manera que el cost per gb se'n va a la meitat. TLC = 3bit/cel·la i QLC = 4bits/cel·la. El problema està que si bé es baixa el cost per gb, el rendiment i la fiabilitat cau ràpidament. Ara mateix el millor balanç entre rendiment fiabilitat i cost està en els TLC.
 
Avatar de l’usuari
dani98
Sanshinchu
Sanshinchu
Entrades: 338
Membre des de: dc. 03 juny 2015, 21:41
Ubicació: Vic

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 12:37

Gràcies a tots! Tenia pensat comprar un SSD per l'intern, ja que el faig servir molt per videojocs. L'extern tenia pensat comprar-me un HDD, però no sé de quina mida agafar-lo.

No sabia que els SSD tenien un límit d'escriptures, entenc llavors que tenen millor rendiment, però tenen menys temps de vida que un HDD? (sense tenir en compte que el HDD es pot espatllar per més factors)

Pel que fa al que comentes taka, corregeix-me si m'equivoco, entenc que els SLC serien els que tenen més rendiment però més cars i menys fiables, i els QLC tindrien menys rendiment, però més fiabilitat i més econòmics?
 
Avatar de l’usuari
Bilkoff
Moderadors
Moderadors
Entrades: 972
Membre des de: dt. 05 oct. 2004, 19:22

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 15:50

Els ssd es desgasten quan s'escriu en ells, els hdd es van desgastant només per tindre'ls en marxa. Normalment els ssd tenen més temps de vida a nivell domèstic.

L'únic que no m'agrada dels ssd es que quan es trenquen no avisen, d'un dia per a l'altre ja no funcionen. El recomano només per al SO i poca cosa més.
 
Avatar de l’usuari
taka
Usuari
Usuari
Entrades: 16
Membre des de: dc. 23 des. 2020, 15:22

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 19:32

dani98 ha escrit:
Pel que fa al que comentes taka, corregeix-me si m'equivoco, entenc que els SLC serien els que tenen més rendiment però més cars i menys fiables, i els QLC tindrien menys rendiment, però més fiabilitat i més econòmics?

No, els SLC són els més fiables rápids i cars, mentre que els QLC són els menys fiables més lents i més barats. Dit aixó ovlide't de SLC, les capacitats diria que estan entre 32gb i 128gb. Realment l'importnat és que evitis QLC, a part d'aixó ja està tot bé diria, només mira a la fitxa tèquinica que posi en algun lloc "MLC" o "TLC".
I tal hi com diu en Bilkoff a nivell domestic un SSD sempre durarà més que un hdd al no tenir parts mòbils, és a dir, facilment tardaràs més anys ha escriure el que s'ha d'escriure per desgastarlos que no pas els anys que tardaries en fer fallar un HDD.
 
Avatar de l’usuari
dani98
Sanshinchu
Sanshinchu
Entrades: 338
Membre des de: dc. 03 juny 2015, 21:41
Ubicació: Vic

Re: Recomanacions discs durs

dt. 29 des. 2020, 22:38

Bilkoff ha escrit:
Els ssd es desgasten quan s'escriu en ells, els hdd es van desgastant només per tindre'ls en marxa. Normalment els ssd tenen més temps de vida a nivell domèstic.

L'únic que no m'agrada dels ssd es que quan es trenquen no avisen, d'un dia per a l'altre ja no funcionen. El recomano només per al SO i poca cosa més.


El problema que veig és que últimament els jocs més nous ja comencen a pesar 50GB i alguns més i tot. I entre el SO, jocs i programes ja ho ocupo molt d'espai. Al principi els SSD tenien molt poca capacitat no? Ara ja hi han de teras i més. Suposo que hauré d'agafar d'1 tera.


taka ha escrit:
No, els SLC són els més fiables rápids i cars, mentre que els QLC són els menys fiables més lents i més barats. Dit aixó ovlide't de SLC, les capacitats diria que estan entre 32gb i 128gb. Realment l'importnat és que evitis QLC, a part d'aixó ja està tot bé diria, només mira a la fitxa tèquinica que posi en algun lloc "MLC" o "TLC".
I tal hi com diu en Bilkoff a nivell domestic un SSD sempre durarà més que un hdd al no tenir parts mòbils, és a dir, facilment tardaràs més anys ha escriure el que s'ha d'escriure per desgastarlos que no pas els anys que tardaries en fer fallar un HDD.


D'acord ara sí que m'ha quedat clar. Llavors si tenen la mateixa capacitat, millor un MLC que un TLC no? (L'únic que serà més car)
 
Avatar de l’usuari
taka
Usuari
Usuari
Entrades: 16
Membre des de: dc. 23 des. 2020, 15:22

Re: Recomanacions discs durs

dc. 30 des. 2020, 10:02

Acabo de mirar la gama de Samsung per tenir una referencia i de 1Tb hi ha:
  • 870 QVO 1Tb, QLC per 133€. Garantia 3 anys o 360Tb.
  • 860 EVO 1Tb, TLC per 99€ (preu de pccomponenetes, al lloc oficial de samsung marcava 172€), garantia de 5 anys o 600Tb.
  • 860 Pro 1Tb, MLC 227€, garantia de 5 anys o 1200Tb.
Recorda que com més Tb de garantia millor.Jo tinc un MLC peró perquè és el que hi havia quan em vaig comprar el SSD de 256GB, si fos ara em compraria un TLC encantat. Suposo que el preu de l'EVO és perquè és un model de fa dos anys, mentre que el QVO és d'aquest juny.
 
Avatar de l’usuari
starbuck
Usuari
Usuari
Entrades: 5
Membre des de: dg. 27 des. 2020, 11:13

Re: Recomanacions discs durs

dc. 30 des. 2020, 19:27

Bona tarda, depèn bastant de l'ús final que li donis al disc. Al final també és una mica random, per exemple jo encara utilitzo els primers SSD que em vaig comprar, uns crucials de 128GB fa 9 anys, però la utilització no ha estat gaire alta comparada amb la qual li he donat a altres discs mecànics. Després conec gent que li han durat dos dies...una mica de mala sort.

Per ús habitual del PC agafa un SSD, que el preu ara no és tan alt i tens molt bones opcions (si no has tingut mai cap, ho fliparàs, per exemple en el temps de càrrega de SO i jocs). Molt bona explicació la del company taka!

En el meu cas, al PC que principalment és per jugar utilitzo un Samsung EVO MLC, i després tinc mecànics de diferents fabricants per media/backup.

I si a part vols un extern...jo he tinc un WD elements i Seagate expansion que he anat pillant en alguna oferta, no fa gaire que els tinc i de moment compleixen la seva funció.

Salut i ja ens comentes que fas!
 
Buhasso
Usuari
Usuari
Entrades: 4
Membre des de: dj. 31 des. 2020, 12:23

Re: Recomanacions discs durs

dj. 31 des. 2020, 18:06

Te recomiendo un crucial ssd de 1tb que esta en Amazon de oferta a 120€ creo...
 
Avatar de l’usuari
GypsyTheHedgehog
Arashinchu
Arashinchu
Entrades: 86
Membre des de: dt. 10 nov. 2020, 08:48
Ubicació: Girona

Re: Recomanacions discs durs

dg. 03 gen. 2021, 15:02

En realitat ara n'hi han 5.
Els SSD M.2, els SSD 2.5, els HDD 2.5, els HDD 3.5, i els HDD 3.5 antics, per IDE en comptes de per SATA xD
Tenint en compte que aquest ultim tipus, dubto molt que el facis servir, centrem-nos en els altres xD
Si vols molta capacitat a bon preu, et recomano un HDD 3.5
Els HDD 2.5 son com els 3.5 però amb les mides físiques d'un SSD normal, i son els HDD que fan servir els portàtils.
De fet, li pots canviar a un portatil el seu HDD per un SSD i sense problema xD Només que hi hauràs de tornar a instalar el sistema operatiu xD
Si vols velocitat, els SSD son la clau. Apa, si vols un SSD que tingui una mica més de capacitat, el més barat seria un SSD 2.5
Si vols velocitat pura i dura, els SSD M.2 son les unitats d'emmagatzematge intern més ràpids del mercat a PC xD Apa, has de tenir ranura M.2 xD Que, pel que dius, dubto que el teu la tingui, si tens el mateix PC des de fa 8 anys xD
Llavors, si te'l compres a alguna web com PCBox o PCComponentes, et recomano que miris a la descripció, quants MB, GB o TB mou per segon, minut, hora, etc., per a que vagi més ràpid. També mira la capacitat d'emmagatzematge, quina vols xD 500GB, 1TB, 2TB...

Mira, per orientar-te una mica amb els preus:
Un HDD de 2TB pot estar entre els 50 i els 80 euros, més o menys.
Un SSD de 2TB pot estar per una mica més de 200.
Un SSD M.2 de 2TB pot estar entre 400 i 600, tot i que ara fan promo i en venen un a 319 a PCComponentes, però clar, t'hauries de canviar de placa xD
La diferencia de preu entre els 3 de la mateixa capacitat és per la velocitat. Els HDD son els normals, els SSD son més ràpids que els HDD, i els més ràpids de tots son els SSD M.2 xD
Per estalviar calers jo et recomano 2. Un SSD 2.5 o SSD M.2 de 500GB o així pel sistema operatiu, i un HDD de més capacitat per ficar-hi tot el que vulguis, anime, pelis, series, musica, jocs, etc xD
Apa, si ets dels que tenen gaire bé tants calers com en Bill Gates, jo faría això: SSD M.2 2TB, Intel Optane M.2 32GB(és un SSD M.2 però per accelerar components del PC en comptes de per emmagatzemar coses), 2 SSD normals(2.5) de 4TB, i 2 HDD 3.5 de 16TB. Ficaria tot l'essencial al SSD M.2 de 2TB, els jocs de PC tots als SSD 2.5 de 4TB, i tot l'anime, pelis i tal als HDD.
Però com que no tinc tants de calers, per ara em conformo amb un SSD de 500GB i un HDD de 4TB xD
A nivell de disc dur extern, et recomano que miris sobretot els ports i cables USB si vols velocitat a tope, que sigui USB 3.0 o 3.1.
I si vols un disc dur extern per ficar-hi anime, conectarlo a l'USB de la TV i fer tarda de marató d'anime, mínim et recomano un de 8TB xD
De tota manera, recorda, el tema dels SSD M.2 només és si et vols canviar la placa per una de més actual que tingui ranura M.2 xD
Au, servit, espero que t'ajudi xD
Canal de YT https://www.youtube.com/channel/UC5MD2s ... 2_nsvzamwQ
Canal de Twitch: https://www.twitch.tv/gypsythehedgehog
Discord: Demaneu per missatge privat.
 
Avatar de l’usuari
taka
Usuari
Usuari
Entrades: 16
Membre des de: dc. 23 des. 2020, 15:22

Re: Recomanacions discs durs

dg. 03 gen. 2021, 16:00

Que vagi amb compte amb lo del M.2, que hi ha diversos estàndards dintre del mateix M.2, i ho vaig descobrir a les males xD. L'important és que tant la placa com el disc siguin "M.2 NVMe" si vol la velocitat del NVMe, que és un nou protocol de comunicació disc-placa que permet velocitats molt més altes (Un HDD mecànic pot fer uns 100 mb/s, un SSD per SATA arriba al màxim de SATA d'uns 500 mb/s, NVMe permet fins a 6000 mb/s, però no sé si algun SSD hi arriba).
A mi em va passar que vaig veure que el ThinkPad que tinc li sobrava un port M.2 i volia ampliar, però em vaig trobar que aquest port "M.2" era bàsicament un port SATA amb la forma d'un M.2, però que a més físicament no es podia ni connectar amb el NVMe que m'havia comprat xD. Adjunto una imatge de la Wikipedia indicant els 3 tipus de connectors que existeixen, si algú vol comprar-se un SSD M.2 si us plau que s'asseguri que les connexions de la placa i el disc siguin les mateixes:
Imatge
I de cara a discs durs mecànics, l'últim cop que m'ho vaig mirar el cost/gb més baix estava al voltant de 6tb, els discs de 8tb ja començaves a pagar de més pel privilegi de tenir 2tb més en el mateix volum.
 
Avatar de l’usuari
Bilkoff
Moderadors
Moderadors
Entrades: 972
Membre des de: dt. 05 oct. 2004, 19:22

Re: Recomanacions discs durs

dg. 03 gen. 2021, 22:35

Els M.2 hi han que internament es connecten per SATA i altres per PCIe, els que poden anar més ràpid son els PCIe. Es poden diferenciar per el connector, els bons son els que tenen dos forats, en la imatge que ha posat al missatge anterior es el que està baix de tot
 
Avatar de l’usuari
taka
Usuari
Usuari
Entrades: 16
Membre des de: dc. 23 des. 2020, 15:22

Re: Recomanacions discs durs

dg. 03 gen. 2021, 22:51

Gràcies Bilkoff, has explicat de manera 1000 cops més senzilla el que intentava dir i que per més que m'hi esforcés no trobava manera de simplificar.

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 35 visitants